Sunday 20 January 2013

CONTOHILAH AKHLAK RASULULLAH S.A.W KETIKA BERNIAGA (2)


Empat sunnah Rasulullah s.a.w di dalam perniagaan yang sering dilupakan kini:

  • Memaklumkan kepada pelanggan mengenai kelemahan atau kecatatan produk yang dijual secara jujur dan berhemah.
  • Memulangkan kembali duit atau menggantikan dengan yang baru kepada pelanggan sekiranya terdapat aduan kerosakaan dan sebagainya, sambil mengukir senyuman ikhlas kerana Allah.
  • Melebihkan timbangan atau sukatan yakni bersedekah.
  • Mengambil keuntungan yang sedikit dan melebihkan khidmat untuk pelanggan.


Empat Perkara yang perlu dilakukan oleh pelanggan terhadap peniaga yang mereka berurusan:

  • Sebagai pelanggan,menjaga adab dan akhlak kepada peniaga semasa berurusan serta merendah diri dan memberikan senyuman mesra.
  • Jika kedai tersebut ramai pelanggan menunggu,hendaklah sabar menunggu giliran dan beratur dengan tertib dan berkelakuan baik,ianya memudahkan urusan peniaga juga tidak membebankan peniaga tersebut dengan melayani pelanggannya yang ramai.
  • Berlaku jujur kepada peniaga seperti memulangkan duit baki jika peniaga terlebih memberi baki duit semasa urusan pembeliaan bersama peniaga sebentar tadi.
  • Bertolak ansur dan menjaga adab dengan pembeli lain jika mereka sedang berlaku proses tawar menawar barang dagangan oleh peniaga sedang berlangsung.


Rasulullah s.a.w kerana mengamalkan perniagaan yang jujur dan amanah terhadap majikannya dan kepada pembelinya,kesemua pelangganya jatuh hati terhadap akhlak dan budi pekerti baginda yang mulia,semua barang dagangan Rasulullah habis terjual dengan cepatnya dan segala urusan perniagaan berlangsung dengan mudah dan tenang,pelanggannya menjadi tenang dan mesra,mereka mempercayai kejujuran,ketulusan Rasulullah dan mereka merasa dihargai oleh Rasulullah s.a.w ketika berurusan,Inilah beberapa tips kejayaan perniagaan Rasulullah di Syam,Sehinggakan majikannya iaitu Sayidatina Khadijah Al-Kubra R.A jatuh hati kepada Akhlak Rasulullah lantas melamar Rasulullah s.a.w sebagai suaminya.

P/S: Inilah contoh tauladan yang mulia insan teragung tinggalkan untuk kita semua,agar kita mencontohi, meneladani dan menghayati akhlak dan adab Rasulullah s.a.w ketika berniaga sehinggakan mendapat kepercayaan kesemua manusia yang berurusan dengannya,Subahanallah!



No comments:

Post a Comment