Monday 7 October 2013

TEMBIKAI BUAH KESUKAAN RASULULLAH S.A.W


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ


MUKADIMAH






Buah Tembikai atau Semangka pada Istilah arab disebut sebagai “Al-biththikh” adalah Buah Kesukaan Rasulullah s.a.w selepas Buah Labu, Buah Tembikai juga merupakan salah satu buah dari saudara serumpun dengan Buah Labu.

Rasulullah sangat meraikan Buah tembikai, Buah ini menjadi Sunnah Baginda Junjungan Rasulullah s.a.w selepas Kurma.

Rasulullah sangat menyukai dan memberkati Buah Tembikai dan menganjurkan Para Sahabat agar memakan Buah Tembikai bersama Kurma. inilah antara Sunnah Rasulullah s.a.w yang ditinggalkan baginda kepada umatnya sehingga hari kebangkitan (Kiamat).

FAKTA BUAH TEMBIKAI

Buah Tembikai adalah Tumbuhan menjalar (memanjat dan melata) sama seperti Buah Labu.


Antara jenis-jenis Tembikai:

Tembikai Merah
  • Tembikai merah memiliki warna merah dan warna Kuning (Tembikai Kacukan).
  • Berasal daripada Selatan Afrika.
  • Kaya dengan vitamin A.
  • Membantu membersihkan sistem perkumuhan badan.
  • Menyembuhkan Gout,Penyakit Paru-paru,sakit kepala dan memulihkan masalah kulit.

Tembikai Susu 
  • Berasal daripada Afrika tengah.
  • Kaya dengan Vitamin C.
  • Memiliki Nutrisi tambahan seperti vitamin A,B6 dan C,Folat, dan Potasium.
  • Membantu mengawal tekanan Darah dan merupakan sumber asid folik yang bagus untuk Ibu yang mengandung.



HADIS MENGENAI KEUTAMAAN BUAH TEMBIKAI

Sangat Banyak Hadis Rasulullah s.a.w menceritakan keutamaan Buah Tembikai dan khasiat kepada Umatnya, antaranya ialah:


Rasulullah SAW bersabda:
"Setiap wanita hamil yang makan buah tembikai maka anaknya akan cantik wajahnya dan baik akhlaknya."

Dari Ibnu Abbas R.A, Rasulullah s.a.w bersabda:

“Semangka (Tembikai)  adalah makanan, minuman dan raihan (tanaman harum), mencucikan pundi kencing, membersihkan perut, memperbanyak air punggung,  membantu bercampur, mencerahkan kulit dan mengatasi kelemahan.” (Kitab Ath-Thibbun Nabawi)

Sabda Rasulullah SAW.
Dari Ibnu Abbas berkata: “Makanlah tembikai kerana didalamnya ada kebaikan. Ianya makanan, minuman, perangsang kepada pertumbuhan gigi, sebagai pewangi, pembersih pundi kencing, menambahkan air tulang belakang, menghindarkan sejuk dan pembersihan kulit.”

Dari ‘Aisyah R.A, ia berkata,  "Nabi s.a.w menyukai makanan-makanan manis dan madu."

(Shahih Bukhari : 5614)

 Dari Aisyah R.A, ”Rasulullah s.a.w pernah makan al-biththih dengan kurma segar, seraya bersabda,
“Kami memadam panas kurma ini dengan dinginnya “Al-biththih” ini dengan panasnya kurma ini.”

Aisyah R.A menceritakan bahwa : Rasulullah SAW suka makan Semangka dan Rutob.
(HR. Abu Dawud dan al Tirmidzi)

Menurut riwayat Aisyah r.a,  
dulu Rasulullah Saw biasa menyantap semangka dengan kurma masak,
(HR Abu Daud dan Al-Tirmizi). 

Abu Daud menambahkan dalam riwayatnya bahwa Rasulullah Saw pernah bersabda: 
"Panasnya buah ini (kurma), kita seimbangkan dengan dinginnya buah ini (semangka).
(Hadis ini disahihkan oleh Al-Suyuthi dan Al-Arnauth)

Rasulullah pernah makan tembikai dengan rutob dan bersabda “kita pecahkan panas ini dengan sejuknya ini., dan sejuknya ini dengan  panasnya ini
 “salah satu buah itu bersifat panas, satu lagi sejuk”. 
(Hadis riwayat Abu Daud dan Tarmidzi)

Bahwa Rasulullah s.a.w pernah makan buah tembikai dicampur dengan Kurma muda yang sudah masak lalu Baginda bersabda:
“Panas dibuah ini dinuteralkan oleh unsur dingin di buah ini.”
(H.R Abu Daud dan At-Tirmidzi)

Disebutkan pula oleh Al-Thabrani dalam kitab Al-Mu`jam Al-Ausath dan juga Al-Hakim bahawa Anas r.a. menuturkan,  Rasulullah Saw mengambil kurma masak itu dengan tangan kanan dan semangka dengan tangan kiri. Beliau lalu menyantap kurma dan juga semangka, yang merupakan buah yang paling beliau sukai. 
(Hadis ini disahihkan oleh Al-Suyuthi)
  
Satu hari telah dihadiahkan buah tembikai Taif kepada Rasulullah SAW. Nabi menciumnya dan bersabda: “Makanlah ini dengan gigi kamu, kerana ini adalah antara perkara yang halal di atas bumi. Jusnya adalah rahmat dari Allah dan kemanisannya dari syurga.”

Rasulullah berada bersama beberapa sahabat pada suatu hari dan bersabda: 
"Allah merahmati orang yang memberi kita makan dengan buah tembikai ini". 
Kemudian bangun Sayidina Ali k.w.j r.a bangun mendapatkan beberapa buah tembikai tambahan, Rasulullah SAW dan sahabat terus memakannya. 
Kemudian baginda bersabda lagi yang bermaksud: 
“Allah akan melimpahkan rahmat kepada orang yang memberi kita, yang memakannya sekarang dan kepada sesiapa yang memakannya dari golongan umatku 
dari sekarang hinggalah kepada hari kebangkitan.”



ATSAR SAHABAT - TABI'EN MENGENAI BUAH TEMBIKAI

Ibnu Al-Qayyim berpendapat bahwa yang dimaksudkan dengan "Al-biththikh" (Semangka-Tembikai) di dalam hadis Rasulullah s.a.w adalah semangka berkulit hijau.

Abu Mishar al-Ghassani R.H berkata:

“Ayahku apabila membeli semangka suka berkata, wahai anakku hitunglah garis yang ada di dalamnya, jika satu maka dia diciptakan untuk menjadi manis.”(Kitab Thibbun Nabawi)

MUSLIHAT YAHUDI DALAM MEMPERSENDA BUAH TEMBIKAI

Yahudi sememangnya mengakui Keutamaan dan khasiat khusus buah tembikai, mereka juga sering memerahkan khasiatnya untuk pelbagai tujuan perubatan dan kesihatan, akan tetapi Yahudi turut mempersenda Buah Tembikai sebagai Sunnah Rasulullah s.a.w dengan mereka mencipta pelbagai reka bentuk dan seni ukir "Kreatif" di dalam mempersenda buah kesukaan Rasulullah s.a.w.

Di dalam bidang Perhotelan dan Katering, Buah tembikai telah menjadi "bahan mangsa seni ukiran" untuk dihiasi pada meja-meja Buffet dan Meja Utama Makan seperti Majlis Perkahwinan.

Perkara ini telah menjadi kebiasaan kebanyakan umat manusia dan tidak ketinggalan umat Islam sendiri iaitu pada majlis perkahwinan mereka.

Pelbagai jenis ukiran yang kreatif seperti Gubahan Bunga dan hasil seni lain pada Buah Tembikai menjadi popular dan masyarakat menganggapnya satu kemahsyuran pada sesuatu majlis besar yang diadakan tersebut.

Berjayanya Yahudi menipu Umat Islam dengan mengaitkannya dengan Hasil seni, sedangkan ini adalah hasil pembaziran, dan setiap pembaziran tidak Disukai Allah dan RasulNya.

Antara Contoh-Contoh Seni Ukiran Kreatif:







PENGALAMAN PENULIS MENGENAI "PEMBAZIRAN SENI KREATIF"

Penulis ingin mengkongsikan Pengalaman Penulis sendiri iaitu Penulis pernah berdialog dengan seorang pengukir Buah Tembikai dimana penulis pernah bertanya beberapa soalan kepadanya:

Penulis: Berapa jam tempoh masa yang diambil Encik untuk menyiapkan 
satu "Hasil Seni" pada sebuah Tembikai?

Pengukir: Bergantung kepada Saiz Tembikai dan kemahiran pengukirnya
dalam tempoh 1 - 2 Jam atau lebih dari itu.

Penulis: Berapa hari Tembikai ini boleh bertahan sepanjang dipamerkan di ruang meja makan nanti?

Pengukir: Selalunya Tembikai dapat digunakan dua hingga tiga kali majlis dalam tempoh 3 Hari. selepas dipamerkan (Tamat Majlis) Tembikai tersebut harus diletakkan di dalam Peti sejuk dengan segera dan sebelum itu akan dilapisi pada bahagian ukiran gubahannya dengan tisu pelembab, untuk melindungi Tekstur Ukiran dari rosak dan mengecut.

Penulis: Selepas tamat tempoh tersebut, apakah Buah Tembikai tersebut boleh digunakan lagi?

Pengukir: Jika Tembikai tersebut masih dalam keadaan baik, akan dipotong bahagian ukirannya dan bahagian lain boleh terus digunakan seperti dibuat Jus tembikai.

Selepas penulis menerima penerangan daripada si pengukir tersebut, ternyata penulis mula berfikir Tembikai Tersebut sudah terdedah dengan Udara luar yang tercemar setelah dipamerkan, kemungkinan boleh membawa keracunan makanan.

Disini telah berlaku Pembaziran Rezeki dari Allah hasil "Ukiran kreatif" tersebut yang direka cipta oleh Yahudi dengan menggelarkan kemahiran ini sebagai "Art of Culinarry".

Penulis masih ingat satu pengalaman berguna buat penulis sendiri iaitu kisahnya terjadi sewaktu penulis masih di sekolah darjah rendah dahulu, Guru mata pelajaran pendidikan Seni Penulis yang merupakan seorang Guru wanita yang garang telah mengarahkan semua Murid membawa Ubi Kentang dan Bawang Besar untuk membuat hasil seni pada minggu hadapan.

Penulis yang masih mentah ketika itu hanya dapat merasakan ianya bakal menjadi satu pembaziran dan rasa kesihan akan nasib rezeki yang bakal diukir tersebut, Penulis merasa tidak sanggup membawanya ke sekolah kerana selalu melihat Ibu menggunakannya di dapur, lantas penulis merahsiakannya daripada pengetahuan Ibu dan Ayah penulis.

Pada hari yang dijanjikan tersebut, semua Murid-murid membawanya kecuali penulis, lantas Guru tersebut sangat marah lantas memerintahkan Penulis mengikuti Kelas di luar dan disisihkan, Penulis hanya melihat kesemua Rakan-rakan penulis ketika itu seronok dapat mengukir Ubi Kentang dan Bawang besar tersebut lalu dicalitkan dengan warna air dan ditekupkan pada kertas putih, itulah hasil seni dalam kelas Pendidikan seni yang penulis sempat merasai pengalaman ini.

Setelah selesai kelas tersebut, ternyata penulis tergamam sedih melihat akan Rezeki tersebut sudah terkotor dan tidak selamat lagi hendak digunakan lantas Penulis sempat melihat kesemua Ubi Kentang dan Bawang Besar yang dibawa Rakan-rakan sekelas penulis tersebut penuh di longgokan sampah, Hati penulis binggung tidak faham kenapa mereka semua membuangnya, mereka juga telah bertindak memulaukan Penulis kerana tidak patuh perintah Guru yang garang tersebut.

Inilah dia pengajaran Penulis akan Pembaziran hasil seni yang direka oleh yahudi untuk "Hasil Seni Kreatif" yang diletakkan di dalam modul persekolahan, Penulis kini tertanya-tanya adakah masih wujud "Seni" ini di sekolah pada hari ini? Wallahualam.

Firman Allah yang bermaksud:
 "Sesungguhnya orang-orang yang melakukan pembaziran-Mu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya" 
(Surah al-Isra':27)


Firman-Nya yang bermaksud: 
"Dan makanlah serta minumlah dan jangan pula kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang berlebih-lebihan"
 (Surah al-A'raf:3 1)


KISAH TAUBAT DARI SEBIJI TEMBIKAI



Pada suatu hari, seorang ahli Sufi yang masyhur bernama Syaqiq Al-Balkhir telah membeli sebiji tembikai.


Kemudian dia membawa tembikai itu pulang dan diberikan kepada isterinya.

Apabila isterinya membelah tembikai itu untuk di makan, ternyata buah ternbikai itu tidak elok,maka marah-marahlah isteri Syaqiq Al-Balkhir dengan keadaan tersebut.

Maka bertanyalah Syaqiq Al-Balkhir kepada isterinya: 
“Kepada siapakah engkau tujukan marahmu itu?

Adakah kepada penjual, pembeli, penanam, atau Pencipta buah tembikai itu?

Terdiam isterinya mendengar pertanyaan tersebut.

Kemudian Syaqiq Al-Balkhir teruskan lagi kata-katanya:

“Adapun si penjual, sudah tentu mahu jualannya terdiri daripada barangan yang terbaik. Adapun si pembeli juga sudah tentu mahu beli barang yang terbaik juga. Bahkan si penanam juga sudah tentu berharap hasil tanamannya yang terbaik juga".

"Maka ternyatalah marahmu ini engkau tujukan kepada Pencipta buah tembikai ini". 

"Bertaqwalah engkau kepada Allah dan redhalah dengan segala ketentuan-Nya.”

Maka menangislah isteri Syaqiq Al-Balkhir. lalu bertaubat dan iapun redhalah dengan apa yang telah ditentukan oleh Allah SWT.


PEPATAH MELAYU MENGENAI BUAH TEMBIKAI


“Menjalar Melata Buah Tembikai, 
Sayang Buah Dimakan Tikus”

Maksudnya:

Indah dan gagah pada lahirnya sahaja tetapi Batinnya rosak atau tidak baik.

Ulasan: 

Sesuatu perkara yang dilihat baik dan elok di mata, jangan disangka baik kesemuanya di dalam, jangan tertipu dengan pandangan mata, akan tetapi pandangan hati itulah yang menyuluh kebenaran disebalik pandangan mata yang menipu diri sendiri.

Tikus itu seperti Yahudi yang merosakkan Fitrah Batin manusia daripada BerTuhankan Allah s.w.t kepada BerTuhankan Dunia, berwaspada dari Tikus yang beracun tersebut, Air Liurnya membawa penyakit (Fitnah Konspirasi) dan Air Kencingnya membawa Maut (Merosakkan Lahir dan Batin), hindarilah Fitnah sang Tikus yang bernama "Yahudi".

Jika Rosak Batin Seseorang itu, maka akan sukarlah hendak diketemukan Ubat untuk memulihkan dalaman yang telah rosak serosaknya, susah dididik dan diperbaiki, maka berhati-hatilah jangan mudah diracuni oleh "Si Tikus" ini.

KESIMPULAN

Rasulullah s.a.w sangat Memberkati Buah Tembikai, Rasulullah juga memberi jaminan kepada para sahabat dan Umatnya yang memakan Buah tembikai agar mendapat Keberkatan dan Rahmat dari Allah s.w.t.

Jelaslah di sini Buah Tembikai Rasulullah dikhususkan kepada sekalian umatnya, akan tetapi keberkatan itu boleh beransur hilang jika Buah Tembikai ini dipermainkan (Tidak menghargai dan tidak beradab) dengan Kurniaan Rezeki daripada Allah s.w.t.

Yahudi sudah lama tahu akan kelebihan dan keberkatan Buah Tembikai sebagai satu Kerahmatan kepada Umat Nabi Muhammad s.a.w, lantas mereka berdendam dengan mempersenda dan mengaplikasikan Buah Tembikai kepada pelbagai "Hasil Seni Kreatif" dan pelbagai acara pesta serta majlis-majlis keramaian yang direka mereka untuk mempersenda dan menipu umat Rasulullah s.a.w.
Dendamnya Yahudi sehinggakan mereka tidak nampak lagi kebenaran daripada Janji Rasulullah s.a.w akan Buah Tembikai ini kecuali sedikit di antara mereka yang diberi petunjuk.

Dengan ini, Berlakulah Pertembungan Kebenaran dan Kebatilan, Buah Tembikai Rasulullah s.a.w adalah Buah Tembikai yang fitrahnya suci dan dirahmati, akan tetapi Buah Tembikai versi Yahudi Fitrah dan Batinnya sudah rosak malah merosakkan, Berlaku pula pelbagai pembaziran dan mendatangkan kemurkaan Allah s.w.t.

Rasulullah telah meletakkan Buah Tembikai di tempat yang mulia dan memiliki darjatnya yang tersendiri bagi seluruh Umatnya yang mencintai Rasulullah dan Sunnah Baginda junjungan.

Mudah-mudahan dengan Janji Rasulullah s.a.w akan Rahmat dan Keberkatan Allah s.w.t kepada umatnya yang memakan Buah Tembikai ini terus menerus mengalir mendapatkan faedah serta kebaikan dariNya, Marilah kita perbanyakkan Kesyukuran kepada Allah yang Maha Baik yang menurunkan Rezeki yang Berkat dan Rahmat ini.

Beruntunglah dan berbahagialah mereka yang menjunjung Sunnah Rasulullah s.a.w akan Buah Tembikai ini, Marilah kita berusaha Istiqamah di dalam meraikan dan memuliakan salah satu Sunnah Rasulullah s.a.w, Lakukanlah sedikit walaupun tidak dapat membuatnya semua, dan janganlah meninggalkan kesemuanya. InsyaAllah.

"Buah Tembikai Rasulullah V.S Buah Tembikai Yahudi"


4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete
    Replies
    1. ku ingatkan kisah budak berpenyakit asma sembuh lepas amal makan buah tembikai, rupanya nak lariskan jualan ja.. rugi3 sungguh laaa puak marketing gini, ada ilmu untuk memberi manfaat kpd umat tapi hanyalah dimanfaatkan utk wang ringgit keduniaan.. naudzubillahi min dzalik.

      #saya pun dulu ngidap asma mcm kisah marketing diatas, alhamdulillah 19 tahun dh bebas asma/lelah, pam pun xda dah, lepas belajar isap rokok kretek. rupanya ubat asma yg ada pada rokok kretek tersebut adalah cengkih. cengkih boleh buat minyak @ rendam dgn air panas utk minum, insya Allah elok untuk sembuhkan segala sakit berkait pernafasan & dada. moga manfaat.

      wassalam. sollu 'alan Nabiy!!

      Delete
  3. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    6) Sepanjang sy kenal ramai pesakit, antara dikalangan kawan-kawan sy juga, pesakit gout pun boleh sembuh dgn cepat , abang sy sendiri minum untuk gout, kalau dlu die bergantung kepada ubat klinik ,sekarang dh sembuh dn gout susah nak dtg dah walau kadang kala ada makan seafood.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit (GERD) yang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi 017-4687570

    ReplyDelete